Ένας καφές για τη Δημοκρατία

μια προσπάθεια για τη συγκρότηση ενός ριζικά νέου πολιτικού κινήματος

ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ-ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ – ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

   Η χώρα χρειάζεται ριζική ανασυγκρότηση . Αυτή πρέπει να επεκταθεί σε όλους τους τομείς . Κλειδί όμως , πιστεύουμε , είναι ο πολιτικός τομέας . Αφ’ ενός γιατί είναι ρυθμιστικός της κοινωνίας σε επίπεδο νόμων και διοίκησης , αφ’ ετέρου γιατί παράγει πολιτισμικά πρότυπα , αφού εκεί στρέφονται καθημερινά οι προβολείς της κοινωνίας .

   Ο δρόμος τον οποίον προτείνουμε είναι η επανίδρυση της δημοκρατίας . Το βασικό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας , όπως και των άλλων δυτικών κοινωνιών, είναι η προβληματική δημοκρατία , η δημοκρατία σε εκτροπή . Το άθλιο καθεστώς της μεταπολίτευσης είναι , ακριβώς , δημοκρατία σε εκτροπή . Αυτό σημαίνει ότι αντί τα κόμματα να υπηρετούν την κοινωνία , αντίθετα θεωρούν τη κοινωνία σαν υποχείριο τους προκειμένου να εξυπηρετούν την ανάγκη τους για εξουσία . Τα κομματικά συμφέροντα τότε προηγούνται των κοινωνικών συμφερόντων .

   Σπουδαίοι κοινωνιολόγοι και θεωρητικοί της πολιτικής , ο Μαξ Βέμπερ , ο Ρόμπερτ Μίκελς , οι θεωρητικοί των ελίτ , έχουν προειδοποιήσει ότι τα κόμματα και γενικότερα οι διαφόρων ειδών πολιτικές ελίτ , δημιουργούν ίδια συμφέροντα τα οποία βρίσκονται σε ένταση και αντίθεση με τα συμφέροντα της κοινωνίας που υποτίθεται υπηρετούν . Απόλυτη λύση , ώστε κόμματα και πολιτικές ελίτ να ταχθούν στην απόλυτη υπηρεσία της κοινωνίας δεν υπάρχει . Οι , ως τώρα , εμπειρίες δημοκρατίας των δυτικών κοινωνιών όμως , καθώς και οι θεωρητικές προειδοποιήσεις και υποδείξεις , μας επιτρέπουν να οργανώσουμε μια δημοκρατία σαφώς περισσότερο ικανοποιητική από την υπάρχουσα , της οποίας ο κύκλος ζωής έχει λήξει .

   Προτείνουμε λοιπόν μια σειρά συνταγματικών μεταρρυθμίσεων , αφού το σύνταγμα είναι ο βασικός καταστατικός χάρτης της χώρας , η μήτρα της οποιαδήποτε περαιτέρω νομοθεσίας :

   1.Τα κόμματα συμπληρώνοντας δέκα χρόνια ζωής διαλύονται . Εννοείται ότι δεν μπορεί να δημιουργηθεί νέο κόμμα με την ίδια , με προηγούμενο κόμμα , κομματική ηγεσία . Δεν μπορούν τα κόμματα δηλ. απλώς να αλλάζουν ταμπέλα .

   2. Κανείς δεν μπορεί να υπηρετήσει πάνω από δύο διαδοχικές φορές σε δημόσια θέση . Θα πρέπει να περάσουν δέκα χρόνια για να έχει πάλι τη δυνατότητα να υπηρετήσει σε δημόσιο αξίωμα .

   Οι δύο παραπάνω θέσεις σκοπεύουν να σπάσουν την συμπαγή γραφειοκρατία των κομμάτων . Όσο περισσότερο συμπαγής είναι αυτή η γραφειοκρατία τόσο περισσότερο τα συμφέροντα της απομακρύνονται από τα συμφέροντα της κοινωνίας και τόσο περισσότερο υπάρχει η τάση αυτά να προηγούνται της κοινωνίας . Αυτές οι δύο θέσεις επιτρέπουν την εμπλοκή με την πολιτική και τους θεσμούς της , ενός μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού . Η πρόσβαση σε θέσεις ευθύνης γίνεται περισσότερο ανοικτή .

   3. Οι κάτοχοι δημόσιας θέσης ή αξιώματος δεν μπορούν να έχουν (συνολική) αμοιβή μεγαλύτερη από το πενταπλάσιο του κατώτερου ημερομισθίου ή

αμοιβής . Αυτή η πρόνοια επεκτείνεται και στα μέλη των Ανωτάτων Δικαστηρίων . Είναι τιμή να υπηρετεί κανείς σε δημόσια θέση και όχι ευκαιρία άνετης ζωής ή και πλουτισμού . Επίσης κατ’ αυτό τον τρόπο οι υπεύθυνοι θα αφουγκράζονται περισσότερο τη ζωή και τις αγωνίες των απλών πολιτών . Εννοείται ότι καταργούνται κάθε είδους προνόμια π.χ. τα κρατικά αυτοκίνητα .

   4.Τα κόμματα είναι υποχρεωμένα , σαν κυβέρνηση , να τηρούν τις προεκλογικές τους εξαγγελίες . Πρέπει να σταματήσει ο σημερινός απόλυτος ευτελισμός της δημοκρατίας που οδηγεί στη , στην πράξη , κατάργηση της . Οι σημερινοί κυβερνώντες είναι καθαροί πραξικοπηματίες .

   5.Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται με καθολική ψηφοφορία . Αποκτά εξουσίες . Η απεριόριστη πρωθυπουργική ισχύς , η χωρίς κανένα αντίβαρο , αποδείχθηκε καταστροφική .

   6. Μια από τις συνταγματικές υποχρεώσεις και εξουσίες του Προέδρου : Απολύει τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση , προκηρύσσοντας εκλογές , στη περίπτωση που παρουσιασθεί σοβαρή διάσταση μεταξύ προεκλογικού προγράμματος και κυβερνητικής πολιτικής και εφόσον ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση είναι ανυποχώρητοι  .

   7.Εφόσον συγκεντρωθούν υπογραφές που αντιστοιχούν , για παράδειγμα , στο δέκα τοις εκατό των ψηφοφόρων , μπορεί να γίνει δημοψήφισμα για την παραμονή ή όχι του Προέδρου της Δημοκρατίας στη θέση του . Αν στο δημοψήφισμα ο Πρόεδρος καταψηφισθεί , προκηρύσσονται αμέσως νέες προεδρικές εκλογές .

   Οι θέσεις 5 , 6 , 7 σκοπό έχουν να δημιουργήσουν ένα πλέγμα αλληλοελέγχων . Είναι ο μόνος τρόπος για να λειτουργεί ικανοποιητικά η δημοκρατία .

   8. Δυνατότητα διενέργειας δημοψηφισμάτων με την συγκέντρωση απαραίτητου αριθμού υπογραφών . Τα δημοψηφίσματα μπορούν να εισηγηθούν ή και να επιβάλλουν νόμους ή να καταργήσουν άλλους . Απαραίτητος όρος εδώ (τόσο για την επιβολή , όσο και για την κατάργηση) είναι η συμφωνία του Συνταγματικού Δικαστηρίου .

   9.Ιδρύεται Συνταγματικό Δικαστήριο που έχει υποχρέωση να ελέγχει τη συνταγματικότητα των νόμων .

   Πολλοί θα ισχυρισθούν ότι το να δίνεται η εκτεταμένη δυνατότητα δημοψηφισμάτων , αυτό δημιουργεί μεγάλο οικονομικό κόστος . Η πραγματικότητα όμως έχει δείξει ότι η δημοκρατία σε έλλειμμα είναι απείρως ακριβότερη .

   10.Μια φορά ετησίως και για συνεχές διάστημα 40 ημερών ,  η ιδιότητα του προέδρου της Δημοκρατίας , του πρωθυπουργού , των υπουργών , αναστέλλεται γι’ αυτούς που την έχουν αντίστοιχα . Τυχόν παράβαση σημαίνει και έκπτωση από το αξίωμα . Ο πρωθυπουργός αναπληρώνεται από αντιπρόεδρο της κυβέρνησης , ο πρόεδρος από τον πρόεδρο της Βουλής , οι υπουργοί από υφυπουργούς (με πιθανό περιορισμό των εξουσιών τους , ιδίως στη περίπτωση του Προέδρου της Δημοκρατίας) . Η λογική αυτής της ρύθμισης ξεκινά από τη διαπίστωση ότι οι επαγγελματίες πολιτικοί απορροφώνται τόσο πολύ από τη καθημερινή διαχείριση , ώστε χάνουν τη δυνατότητα στοχασμού . Ο στοχασμός όμως , αυτή η βαθειά σκέψη με ελεύθερους ορίζοντες , είναι εντελώς απαραίτητη για τη παραγωγή ποιοτικής πολιτικής . Η ρύθμιση αυτή υπενθυμίζει επίσης ότι κανείς τελικά δεν είναι απόλυτα απαραίτητος , σαν πρόσωπο , για τη δημοκρατία . Κι αν κάποιος φαίνεται σαν τέτοιος , τότε η δημοκρατία είναι σε κίνδυνο .

   Οι παραπάνω θέσεις είναι σίγουρο ότι θα συναντήσουν σφοδρές αντιστάσεις . Κόμματα , πολιτικές ελίτ , επίδοξοι πολιτικοί , θα νοιώσουν ότι τα συμφέροντα τους απειλούνται σε σοβαρό βαθμό . Το ίδιο θα νοιώσουν και τα ισχυρά οικονομικά και συντεχνιακά συμφέροντα που επιθυμούν να συνδιαλέγονται , σε βάρος της κοινωνίας , με συμπαγείς πολιτικές ομάδες συμφερόντων . Οι θέσεις αυτές όμως είναι απαραίτητες για μια ουσιαστική αναγέννηση της Δημοκρατίας , ως καλού πολιτεύματος .

   Η Ελλάδα , υποστηρίζοντας την επανίδρυση της Δημοκρατίας , θα τεθεί στην πρώτη γραμμή της αναγέννησης του Δυτικού Πολιτισμού ,  που είναι και το βαθύτερο αίτημα των καιρών . Η προσπάθεια αυτή μπορεί να γίνει η νέα εθνική της ταυτότητα , ένα νέο μεγάλο , κοσμοπολίτικο και ταυτόχρονα εθνικό όραμα , σύμφωνο με το βαθύτερο DNA του τόπου .

   Είναι προφανές , ότι η παρούσα πολιτική τάξη δεν έχει θέση σε ένα τέτοιο όραμα . Η υπαίτιος της μεγάλης παρακμής της χώρας πρέπει να αποσυρθεί οικειοθελώς ή να την αποσύρουν . Έτσι προτείνουμε :

   – Τη διάλυση όλων των υπαρχόντων πολιτικών κομμάτων . Ίσως , πλην ΚΚΕ , που είναι περισσότερο αρτηριοσκληρωτική εκκλησία , παρά κόμμα . Είναι σίγουρο ότι οι οπαδοί και τα μέλη των υπολοίπων κομμάτων θα νοιώσουν σχεδόν ανακούφιση με τη διάλυση τους .

   – Την απαγόρευση σε όσους έχουν , ή κάποτε είχαν , κάποια δημόσια θέση ή αξίωμα (από δημάρχους και βουλευτές , μέχρι Πρόεδρο της Δημοκρατίας) να αποκτήσουν δημόσια θέση ή αξίωμα για τα επόμενα δέκα χρόνια .

   Θεωρούμε τις δύο παραπάνω θέσεις τελείως απαραίτητες στην αναγεννητική προσπάθεια της χώρας .

Advertisements
 
Αρέσει σε %d bloggers: